Waarom een goed vindbare website? 76% koopt via internet. Daarom!

11 juli 2014 -  

shopping_2020In 2014-1 heeft 76% van de Nederlanders voor 3,63 miljard euro aan producten en diensten via internet gekocht, 22% van alle consumentenuitgaven. Schrikt niet! Dit biedt juist kansen, ook voor de winkelier in de straat. Zorg ook voor een goed vindbare website. 

Afgelopen week is de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor verschenen over de online aankopen in het eerste kwartaal van 2014. Het onderzoek wordt periodiek uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van zo’n 2200 (web)winkels in Nederland en initiatiefnemer van Shopping2020. Samengevat vind je de resultaten in de infographic.

Opmerkelijke feiten online bestedingen

Het is een interessant onderzoek dat veel retailers inzicht geeft dat in wat, hoe vaak, en voor gemiddeld welke bedrag consumenten op internet kopen. Een paar feiten:

  • 76% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder heeft in het eerste kwartaal in totaal bijna 26 miljoen keer online gekocht voor een totaal bedrag van 3,63 miljard euro. Dit is 5% van de totale retailinkopen.
  • 77% van de aankopen betreffen fysieke producten zoals kleding, telecom en speelgoed.
  • 23% van de aankopen zijn te herleiden naar aankopen op internet van diensten, zoals tickets voor attracties en evenementen, vlieg- en pakketreizen en verzekeringen.
  • Aan die 23% aankopen van tickets en vakanties geven consumenten meer uit dan aan fysieke producten. Vooral Als je kijkt naar de online uitgaven is respectievelijk 58% en 42%.
  • In totaal spendeert men 22% van wat men uitgeeft aan online aankopen.
  • Consumenten geven online het meeste geld uit aan losse vliegtickets en accommodaties. 76% van álle vliegtickets en accommodaties wordt via internet geboekt.
  • 83%! van wat mensen uitgeven aan tickets voor attracties en evenementen is via internet uitgegeven.
  • Het meest kopen mensen media- en entertainment-producten op internet. Daaronder vallen ook muziekdownloads en betaalde apps.
  • 90% van de online kopers ooit is (zeer) tevreden over kopen op internet. Gemak dient de mens. Al hoewel dit onderzoek laat zien dat 50% de producten liever van tevoren hadden willen zien en voelen.

Geen verloren zaak voor fysieke winkels

Wat laat deze feiten nu zien? Ja inderdaad, dat mensen steeds meer op internet kopen en vooral dure dingen als vliegtickets en smartphones. Maar 95% van de aankopen wordt niet op internet maar in winkels gekocht. Weet u hoeveel mensen er tussentijds afhaken in een webwinkel en hun winkelmandje vol achterlaten? 68%. Stelt u zich dat eens voor in een gewone winkel… Zo’n hoog percentage verlaat nooit een boekenwinkel zonder boek, wel bij de online boekhandel.

Persoonlijk contact wint van online

Een persoonlijk advies, het aanvoelen van je klant, goede informatie geven, het zien en voelen van een product kan nooit online evenaard worden. Nooit. Consumenten kopen vooral die dingen online waarvoor offline geen toegevoegde waarde wordt geboden. Een ticket is een ticket. En als de juffrouw van het reisbureau alleen opleest wat er in de brochure staat, biedt ze ook geen toegevoegde waarde. Dus geen wonder dat de reisbranche ingrijpend is veranderd. Maar kleding, schoenen? Die pas je toch het liefst voordat je ze koopt? Ook dat laat bovenstaand onderzoek zijn. Vergis u niet. Maar liefst 74% van de consumenten kijkt op internet waar ze de producten offline kunnen kopen.

search-stats-SEO-sea-500x333

 

Shoppen blijft leuk. Shopping2020 voorziet ook in 2020 een grote behoefte aan deze hobby. “Alle experts zijn ervan overtuigd dat consumenten winkelgebieden ook in de nabije toekomst graag blijven bezoeken.”

Wees vindbaar met uw winkel en merken

Maar waarom kopen er dan zoveel mensen (vooral jongeren) kleding en andere artikelen op internet? Omdat ze het daar kunnen VINDEN (en de retourzendingen nu nog veelal gratis zijn)! Webwinkels zijn vaak goed toegerust. Laten alle merken in alle varianten zien. De gemiddelde offline winkel vertelt – als ze al een site hebben – niet eens welke merken men verkoopt, terwijl er veel op die merken wordt gezocht. Dus komen deze winkels niet bovendrijven in de zoekresultaten van Google. You can’t use what you can’t find. En om nou de hele stad af te struinen voor een ‘Closed’ broek? Op internet vind je hem in de webshop direct. Dus wees vindbaar met uw merken,  zorg voor vriendelijk, toegewijd personeel en u zult overleven. Die toegevoegde waarde moet er natuurlijk wel zijn. Je moet je welkom voelen in een winkel, en zo voel ik me niet altijd. Daar liggen nog enorme kansen.

Toekomst: offline en online winkelen een geheel

Natuurlijk is er een hoop veranderd sinds de komst van internet. De rol en functie van de winkelstraat verandert. Off- en online winkelen zullen in de nabije toekomst zijn verweven en gaan naadloos in elkaar over: er is sprake van total retail. Maar een eerste stap voor elke winkelier is toch goed vindbaar zijn op internet met zijn producten. Een goede gebruiksvriendelijke, geoptimaliseerde website is een eerste vereiste. Dan volgt de stap naar integratie offline-online vanzelf. En voedt uw personeel op, anders houdt alles op…

Auteur: Marianna van den Broek

 

 

Reacties zijn gesloten.