Notarissen en advocaten hebben internetvrees

24 juni 2014 -  

Digitalisering? Zegen voor notarissen en advocatenWachten tot het grind knerpt. Dat hebben notarissen en advocaten decennialang gedaan. De klanten kwamen vanzelf. Die tijd is voorbij. Marktwerking en digitalisering hebben hun intrede gemaakt. De crisis deed de rest. Een groot deel van de branche klaagt steen en been; een kleine groep omarmt de digitalisering en groeit tegen de klippen op. Een succesvoorbeeld: Dirkzwager advocaten & notarissen.

Waarom zou iemand bij ons klant moeten worden?

Toen Marcel Hielkema in 2009 als directeur bij het middelgrote Dirkzwager advocaten & notarissen aantrad, viel het hem op dat er nooit over klanten werd gesproken. De focus lag compleet intern. Men wachtte tot het grind knerpte. Dat was hij als Bilderberg-man wel anders gewend. Hij startte de discussie waarom iemand bij Dirkzwager klant zou moeten worden. Een traject van kennis delen volgde. Kennis delen met als doel je klanten sterker te maken. De oogst 5 jaar later: 25% omzetgroei in crisistijd! Door onder andere actief te bloggen. En niemand die hen volgde!

Lange weg te gaan voor menig advocatenkantoor

vallei business-mrt 2014Er is nog een weg te gaan. Daarin werd ik bevestigd toen ik onlangs een artikel van een middelgroot advocatenkantoor in Vallei Business las. Ze vonden zichzelf erg innovatief want – je gelooft je ogen niet –  ze hadden “een fulltime kantoormanager, fulltime kennismanager, fulltime ICT-manager, een administrateur, lunchroommedewerker en communicatiemedewerker”. En “ze waren een van de weinige kantoren waar iedere advocaat een eigen secretaresse heeft”. Tot slot hadden ze ook nog een nieuw pand, snelle printers, en een nieuw documentensysteem! Niet één keer viel het woord KLANT in dit artikel. Welke waarde ze hun klanten toevoegen? Geen idee.

Digitalisering biedt notarissen en advocaten veel

Het is zo simpel. Praat met je klanten, vraag wat ze nodig hebben en ga aan de slag! De digitalisering biedt notarissen en advocaten juist zoveel kansen. Kansen die verder gaan dan het online regelen van relatief simpele aktes. Het kan helpen iemand van buiten af erbij te betrekken, iemand die met een frisse blik naar je organisatie kijkt. En het hoeft echt niet van vandaag op morgen af te zijn. Bij Dirkzwager zijn ze klein begonnen, maar ze hebben wel doorgezet.

Dirkzwager: 25% groei in crisistijd

In 2010 is Dirkzwager met kennisdelen begonnen. In 4 jaar tijd is een omzetgroei van 25% bereikt, waarvan 10% puur uit online (contentmarketing). De feiten:

  • Actief aan het bloggen geslagen. Elke specialist schrijft iedere maand 1 artikel.
  • Hun kennispagina’s op de kennisportaal 180.000 unieke bezoekers.
  • In 2013 hebben 3700 deelnemers 106 workshops bijgewoond.
  • Hun nieuwe App ‘KennisBoek’ is in 2013 40.000 keer gedownload.
  • De website kent 650.000 unieke bezoekers per jaar, waarvan 70% door organisch zoekverkeer (via Google intikken van zoektermen).
  • Op Twitter 6500 volgers.
  • Kennishangout, met filmpjes over recente onderwerpen
  • Bibliotheek open gesteld voor een ieder: 800 mensen lenen er boeken.
  • En natuurlijk e-mailmarketing. Simpel en doeltreffend.
  • Sinds april 2014 een internationale App Global Law, dat mensen tevens wijst op het dichtstbijzijnde kantoor dat een vraag kan oplossen.

Kennis delen is gevonden worden op internet

Wat ze bij Dirkzwager hebben begrepen dat je er juist moet zijn voor je klant. Dat kennis delen niet leidt tot winstderving maar juist het tegenovergestelde effect heeft. Hoe vaker je op internet gevonden wordt, hoe meer je als een specialist gezien wordt, hoe betrouwbaarder je wordt gevonden. Vroeger moest Dirkzwager leuren met persberichten, nu komt de pers vanzelf naar hen toe. En wat is er mooier dan dat anderen gratis voor je werken?

Kom op notarissen en advocaten! Werk aan de winkel!

Ik zal niet alles verklappen, maar ze zijn er nog lang niet. Wel hebben ze grootse plannen, ook internationaal. Dus notarissen en advocaten kom op! Stop met klagen en omarm de wereld die internet heet. Er liggen zoveel kansen, ook voor u. Grijp ze!

Auteur: Marianna van den Broek

3 reacties op Notarissen en advocaten hebben internetvrees

  1. Coen Koppen schreef:

    Dirkzwager blijft een enorm mooie case voor de sector.

    Ook Kennedy van der Laan doet erg mooie dingen online en zelf ben ik erg gecharmeerd van de aanpak van Charlotte Meindersma: http://www.charlotteslaw.nl/ Erg goed bezig met kennisdeling/contentmarketing en het tastbaar maken van de juridische wereld.

    De beroepsgroep als geheel heeft zeker nog wat stappen te maken bleek uit kleine enquete: http://blog.magpipe.nl/infographic-nederlandse-advocaten-actief-op-social-media/ en de stand van de advocatuur vorig jaar: https://www.sdu.nl/de-stand-van-de-advocatuur-2013.html

  2. Dank je Coen, voor je reactie. Ik heb direct een blik op de sites geworpen die je hebt aanbevolen. Zij zijn inderdaad met kennisdeling bezig, heel goed. De sites zelf kunnen wel gebruiksvriendelijker. Die van Charlotte opent veel te langzaam (dan zijn je bezoekers allang weg) en de site van Kennedy van der Laan doet zeer aan je ogen. Daar wil je ook niet al te lang op vertoeven.

    • Coen Koppen schreef:

      Marianna,

      De site van Charlotte opent inderdaad langzaam. Was mij nog niet eerder opgevallen. Misschien net iets te succesvol met haar content marketing voor haar hostingpakket. Verbeterpuntje. En Kennedy staat vast ook open voor opbouwende kritiek.