Theatervoorstellingen van de Waterlanders uitverkocht

28 april 2011 -  

Tocht - Waterlanders - LR1Brody heeft in het voorjaar van 2011 de publiciteit van ‘Tocht’, een reeks bijzondere theatervoorstellingen van de Waterlanders in Amsterdam en Wageningen, inclusief inzet website en social media. Het succes was groot, alle voorstellingen uitverkocht!

De Waterlanders is een locatietheatergroep uit Wageningen. Ze hebben de laatste jaren behoorlijk aan de weg getimmerd met locatietheater in het Groninger Museum, Kröller Müller, op Oerol en andere festivals in binnen- en buitenland. Muziek, klanken en techniek spelen altijd een grote rol in hun producties. Zo ook in Tocht, concert-avontuur met balgen, longen, orgels en engelen. Tocht (i.s.m. componist Harry de Wit) was hun eerste productie in eigen beheer, met behoorlijke financiële risico’s. De voorstellingen moesten voldoende publiek aantrekken, en festivaldirecteuren warm maken om ze te boeken. Best spannend.

De oplossing
Om de Waterlanders niet alleen nu maar ook in de toekomst continuïteit te bieden, zijn we begonnen met het goed positioneren van deze groep, dat resulteerde in een gedegen profiel, met bijkomend gezicht. Een effectieve, geoptimaliseerde website waarop ook de pers factsheets en foto’s kon downloaden en een reserveringssysteem volgde. De volgende stap was de trouwe fans, theaterliefhebbers en vooral de theaterpers te informeren via twitter, facebook en digitale nieuwsbrieven. Natuurlijk hebben we ook posters en flyers verspreid, persberichten en telefoontjes gepleegd, ook dat hoort er allemaal bij. Het resultaat was meer dan goed; de VPRO en Omroep Gelderland hebben opnames gemaakt en de Telegraaf en lokale kranten schreven positieve recensies. Niet alleen de voorstellingen in Amsterdam en Wageningen waren uitverkocht – ze hadden nog veel meer voorstellingen kunnen plannen – ook leerden De Waterlanders wat doelgerichte marketing oplevert en hoe je dat zelf kunt doen.

Het is mooi om te zien dat de Waterlanders de smaak te pakken hebben. Ze hebben een grote schare digitale volgers en fans, waaronder veel theaterminnende journalisten en festivaldirecteuren. ‘Tocht’ is daarna meerdere keren in verschillende vormen uitgevoerd. Ook hun andere producties doen het goed. Zij zijn een veelgevraagde theater- en kunstenaarsgezelschap, wat best wel knap is in deze tijd.

Reacties zijn gesloten.