Wat is usability? #Wet 1: Don’t make me think

17 mei 2017 -  

usabilityIk ben een groot fan van Steve Krug, een usabilty consultant die het standaardwerk Don’t make me think heeft geschreven. Die titel is al een vondst op zich. ‘Don’t make me think’ herbergt alles wat usability is. Het is de eerste usability-wet. Daarover ga ik meer vertellen.

Wat is usability?

Laat ik eerst het begrip usability nader verklaren – in het Nederlands vertaald in ‘gebruiksvriendelijk’.

Krug stelt het krachtig: ‘Is something is usable – whether it’s a Web site or a remote control – it means that a person of average ability and experience can figure out how to use the thing to accomplish something without it being more trouble than it’s worth.

Zo simpel is het. Gebruiksvriendelijk is iets – zoals een website – zo makkelijk mogelijk kunnen gebruiken, zonder enige moeite. 

“Wanneer is mijn website gebruiksvriendelijk?”  

Als iemand je die vraag stelt, denk je snel aan: een goede structuur, consistente boodschap, de taal van je klant spreken, alle belangrijke informatie mag niet meer dan 2 klikken verwijderd zijn, etcetera. Allemaal waar, maar in de basis gaat het steeds om 1 principe: Don’t make me think!

Don’t make me think: Laat me niet stilstaan en denken: hé wat moet ik nu? Hoe kom ik terug? Wat moet ik hier invullen? Hmm is dit een button of een plaatje? Waar vind ik dit?

usability: welke knop hoort bij welke pit?Dit principe kennen we allemaal in het dagelijks leven. Voor mij is een vreemde parkeerautomaat vaak een groot vraagteken. Ik sta vreselijk lang op het schermpje te turen om te ontdekken hoe dat ding werkt. Of een kookplaat. Welke knop hoort bij welke pit? Herken je het?

 

 

Dit principe geldt ook voor interfaces en websites. Te vaak staan we stil op webpagina’s omdat we iets niet begrijpen. En wat doen we dan?

Op het internet is de concurrentie maar 1 klik verwijderd.

We verlaten de winkel en laten ons volle winkelwagentje staan!!! 68%  van het winkelend online publiek verlaat voortijdig de winkel!(bron: Baymard Institute) Kun je je dat bij een fysieke winkel voorstellen? 

Waardoor komt dit?

Dit komt omdat we ons onvoldoende verplaatsen in die bezoeker. In een echte winkel lukt ons dat nog wel omdat we persoonlijk contact maken en veel van het gezicht, gedrag en houding kunnen aflezen. Online is een heel ander verhaal. Online bezoekers zijn anoniem. En toch vindt hetzelfde koopproces plaats. Gelukkig kunnen we wel veel meten online. Maar toch, weg is weg. 

usability: waarom klikken mensen zo snel weg?Krug demonstreert dit mooi met dit plaatje, waar de bezoeker niet de informatie vindt waarnaar hij op zoek is. De bezoeker van een universiteitssite zoekt praktische informatie over parkeren, telefoonnummers etc. terwijl de universiteit vooral met corporate informatie komt. Niet de bezoeker staat centraal maar de rector magnificus. Oeps. 

 

Hoe kunnen we dit voorkomen?

Zoals gezegd, verplaats je in de bezoeker van je website, in wat hij wil weten en hoe hij zich gedraagt op internet. En pas daarop je website aan. Niet alleen wat content betreft; ook het design speelt een grote rol. 

Weet dat internetbezoekers:

  • Snel zijn afgeleid.
  • Niet lang willen stilstaan bij iets wat ze niet begrijpen.
  • Altijd haast hebben en zo snel mogelijk verder willen klikken.
  • Niet leest maar scant. Vaak kriskras over de pagina’s.
  • Niet op zoek is naar de allerbeste optie, maar naar de meest redelijke. Doorzoeken is vermoeiend. En gokken is leuk.

Om dit te voorkomen zijn er usability-richtlijnen voor het design. Daar is heel veel over te vertellen. Maar uiteindelijk is alles terug te leiden tot die eerste wet: Don’t make me think. Lees het boek! Daarna kijk je anders naar websites. 

Auteur: Marianna van den Broek

 

Reacties zijn gesloten.