MKB-ondernemers stimuleren tot energiebesparing

Energiecentrum MKB had Wageningse Lente in de arm genomen om tijdelijk de communicatieafdeling te komen versterken. Energiecentrum MKB stond voor een grote uitdaging om ondernemers te stimuleren tot energiebesparing. Dit door vooral online, via de website en social media.  Een mooie online marketing-uitdaging.

Energiecentrum MKB, de ondernemersclub voor energiebesparing, gaf handen en voeten aan het Duurzaamheidsakkoord dat de overheid met het Nederlandse bedrijfsleven (MKB) had afgesloten, met als doel 20% energiebesparing in 2020.*  Dit deed ze met meer dan 60 brancheorganisaties (waaronder Horeca Nederland en de Metaalunie), Essent, Oxxio, provincies, gemeenten en vastgoedpartijen. In 2011 heeft Energiecentrum MKB helaas door perikelen in Den Haag de deuren moeten sluiten. 

Tot sluiting hebben we diverse mediacampagnes (online/offline advertising, radio, pr, print) ontwikkeld en gecoördineerd. Hieronder een overzicht van de campagnes. 

2009: Stop het weglekken van kostbare energie

De eerste campagne ‘Stop het weglekken van kostbare energie’ van TL-licht, perslucht, koeling en airco liep in 2009. Hiervoor werden de website, affiliate banners, advertorials in e-nieuwsbrieven van vak’bladen’ (Reed Business),  e-nieuwsbrieven naar ondernemers en advertenties in De Zaak en in de kranten van Kamer van Koophandel ingezet.  Ook werden de eerste informatieboekjes en online-tools ontwikkeld om concreet aan de slag te kunnen.

2010: Energiecoach Willem Hiddink coacht op resultaat!

In 2010 startte een integrale campagne van online, radio, advertenties en heel veel pr. De branches deden actief mee. Voor deze campagne werd Willem, de echte broer van Guus Hiddink, als energiecoach ingezet. Willem was energieadviseur en ondersteunde het doel van de campagne van harte. De website nam een centrale rol in; we gingen bloggen, twitteren en hebben een discussiegroep op LinkedIn opgezet (was vrij nieuw in 2010!). Ondertussen waren er radiospotjes te horen en verschenen er veel artikelen en weer praktische informatieboekjes en online tools op de website. De resultaten waren goed.

De campagne was een creatie van reclamebureau Doorrood. Voor de pr werden we bijgestaan door Van Hulzen. En voor het corporate gezicht was vormgeefbureau De Vormgevers verantwoordelijk: boekjes, brochures, actielogo Stop etcetera. De website werd opnieuw opgezet door Van der Let & Partners. Marianna heeft samen met Doorrood het concept bedacht en de teksten verzorgd van alle uitingen. En natuurlijk de coördinatie gedaan: plannen maken, budgetteren, bureaus aansturen, meten, optimaliseren en genieten van de resultaten, samen met het team.

2011: Energiebesparing voor elk ambitieniveau

2011 stond in het teken van de ambities van ondernemers. Ambities bepalen hoe hoog je de lat legt wat energiebesparing en duurzaam ondernemen betreffen. Gemeenten en provincies deden mee en ook tal van ambitieuze ambassadeur-ondernemers. De website, e-nieuwsbrieven, tweets, posts, artikelen via brancheorganisaties, flyers en informatieboekjes vonden hun weg. De ambities waren hoog, de naamsbekendheid steeg zienderogen na de succesvolle inzet van online marketing in de afgelopen jaren… alleen de val van het kabinet trok Energiecentrum MKB mee. Helaas einde oefening voor Energiecentrum MKB. 

*Inmiddels is deze ambitie overgenomen door MKB Nederland; Energiecentrum MKB heeft door perikelen in Den Haag helaas de deuren in het voorjaar van 2011 moeten sluiten. De Metaalunie heeft de website van energiecentrum.nl  in 2016 weer in afgeslankte vorm online staan.