De deeleconomie pur sang bij Blokker

16 maart 2015 -  

Deeleconomie bij BlokkerAls je met online marketing bezig bent, vergeet je nogal eens de ‘analoge wereld’. Het delen van meningen, kamers, je tuingereedschap en auto’s is er immers bij de gratie van internet. Ja, dat klopt maar vergeet niet dat het mensen en niet devices zijn die delen. Zo heb ik de echte deeleconomie bij Blokker ervaren, bij de afdeling pannen.

Wij koken sinds kort op inductie en dat betekende nieuwe pannen. Onze nog goede maar niet meer bruikbare pannen zakten af naar de kelder, naar de afdeling afgedankt. Zoonlief mopperde dat hij geen eitje meer kon bakken. Dus op naar Blokker, de winkel van lang vervlogen tradities. Waarom niet op internet kopen? Plaatjes zeggen me niet zoveel, ik wil de pannen kunnen zien en voelen (hoe zwaar ze zijn) en direct mee naar huis nemen.

Deeleconomie pur sang

Bij Blokker stond ik met nog een dame voor een muur vol pannen. Ook zij was zich duidelijk aan het oriënteren. “Ja, er is ook zoveel”, verzuchtte ze. ‘Tja, ik ga over naar inductie, geen idee wat voor een pannen je dan nodig hebt”, antwoordde ik. De grap was dat zij juist van inductie naar gas ging en zo kwamen we op het idee elkaars pannen over te nemen. Zonder aankoop vertrokken we weer – sorry Blokker – en binnen een uur was de ruilactie gepiept.

Mensen delen, niet devices

Mijn afgedankte pannen hebben weer een bestemming en ik heb er mooie pannen voor terug gekregen. De deeleconomie pur sang. Natuurlijk had het lot en niet internet ons bij elkaar gebracht, maar het resultaat is hetzelfde. Het gesprek, de klik en het vertrouwen blijven belangrijke ingrediënten voor welke transactie dan ook. Ook in het internettijdperk draait het om menselijk contact en niet om de technologie. Internet brengt je bij elkaar, maar een persoonlijke touch doet wonderen.

Auteur: Marianna van den Broek

Reacties zijn gesloten.